07.03.2015 | 13:54

Kritika ili pohvala?

Kritika ili pohvala?

Novopokrenuti prostori za javni kritički diskurs o beogradskoj savremenoj umetničkoj sceni povod su za razgovor koji će biti održan 8. marta u Umetničkom prostoru U10 u Beogradu, na inicijativu istoričara umetnosti Branislava Dimitrijevića, a uz učešće predstavnika novih internet platformi i umetničkih inicijativa koje međusobno karakteriše i značajan antagonizam.

Polazeći od teze da beogradsku umetničku scenu uglavnom karakterišu dva simultana nedostatka - nedostatak javnog kritičkog govora i nedostatak solidarnosti među akterima na sceni, razgovor bi trebalo da odgovori na pitanje da li se u poslednje vreme situacija menja i da li se s jedne strane otvara javni prostor za kritički diskurs, a s druge strane stvaraju nove forme umetničkog organizovanja zasnovanog na nekoj viziji solidarnog zajedništva.

Prema navodima Dimitrijevića, koji će biti i moderator razgovora, to pitanje podrazumeva i izvesnu kontradikciju.

Da bi se razvio kritički diskurs nužno je razviti distancu od težnje ka konsenzualnim stavovima, a da bi se razvila solidarnost potrebna je međusobna empatija, posebno kada je reč o produkcionim odnosima. Stoga se, prema navodima Dimitrijevića, postavlja ponovo večito pitanje da li je za scenu važnije angažovati se u uspostavljanju kritičke diferencijacije i demistifikovati odnose na njoj, ili je pak značajnije podržati i promovisati aktere na njoj, jer je ona i ovako uveliko društveno marginalizovana?

Kritički i promotivni diskursi se danas prevashodno razvijaju na internetu. U tom smislu internet je postao podrazumevan kao neutralni medij formiranja različitih oblika društvenosti. Međutim, s druge strane, on je i medij koji produkuje i izolovanost od društvenosti. Takođe, različiti portali koji se pojavljuju nastaju iz različitih produkcionih uslova, neki su bazirani na entuzijazmu, neki na fondacijskoj podršci, a neki računaju na realnost tržišta kao jedinu ideološki ponuđenu realnost za umetnost. Sam razgovor dakle postaje složena platforma prevođenja diskursa razvijanog u tom mediju u prostor fizičkog susreta i neposredne komunikacije.

Tu je i pitanje učinaka kritičkog diskursa, odnosno odgovornosti za izgovoreno u odnosu na trenutne kultur-političke procese, i u odnosu na slabljenje onih institucija koje su se profilisale kao mesta pokušaja institucionalnog utemeljenja umetničkih praksi i kritičkih procesa. Da li kritika (ili pohvala) podrazumevaju i neku volju za delovanjem prema institucijama ili se one zadovoljavaju činjenicom da institucije više nisu mesta koja su relevantna i za koje se više ni ne treba boriti?

Odgovore na ta i druga pitanja pokušaće da daju neki od značajnih aktera na beogradskoj umetničkoj sceni, koji su pozvani i kao predstavnici različitih platformi koje međusobno karakteriše i značajan antagonizam.

U razgovoru su najavljeni: kustoskinja i članica Kontekst kolektiva Vida Knežević, umetnici Luka Knežević Strika, jedan od inicijatora Pohvale, Žolt Kovač, predstavnik portala Supervizuelna, i Danilo Prnjat, predstavnik portala Dematerijalizacija umetnosti, te istoričarka umetnosti Jelena Vojvodić, inicijatorka projekta Pista pokrenutog u saradnji sa U10.

Komentatorka u razgovoru biće kustoskinja i istoričarka umetnosti Jelena Vesić.

Razgovor je organizovan u okviru projekta Pista koji su u oktobru 2014. godine inicirale Jelena Vojvodić i Kristina Grebenar u saradnji sa U10.

08.04.2024 | 10:10