31.08.2023 | 15:43

Plesna kritika kolonijalizma u završnici 57. Bitefa

Belgijska predstava “Wakatt” Serža Emea Kulibalija, koja preispituje ideju drugosti i straha od drugog, kritikujući kolonijalne prakse kroz jedinstveni plesni jezik, biće izvedena u završnici 57. Bitefa 10. oktobra u Narodnom pozorištu u Beogradu. Publici će se predstaviti desetoro plesača u čije je izvođenje utkana mešavina straha i besa, dok ih prati muzika koja će se takođe izvoditi uživo na sceni.

Autor predstave Serž Eme Kulibali, koreograf poreklom iz Burkine Faso, nudi sliku sveta kojim vladaju paranoja, neprihvatanje i besmislena agresija nad svim što nam nije poznato.

U vreme ratova, bujanja nacionalizama i sve većeg međusobnog udaljavanja ljudi, “Wakatt” podstiče otpor takvim tendencijama, otvarajući ujedno prostor za promišljanje zajedničke i pravednije budućnosti, istakli su organizatori Bitefa povodom te predstave Plesnog pozorišta Faso iz Belgije.

Wakatt je predstava koja se munjevito kreće u prostoru između nade i straha, revolta i potištenosti, ekstaze i ludila”, naveo je Mikael Belon u kritici predstave za belgijski javni servis Bri (Bruzz). Đia Kurles u prikazu za Njujork tajms navodi da “Wakatt nije samo ples već i vid postojanja”.

Wakatt, Plesno pozorište Faso © Sophie Garcia

Publika 57. Bitefa, kako je ranije najavljeno, imaće priliku da u Glavnom programu, pod sloganom Snago, ne pristaj da budeš nečija, pogleda predstave iz Nemačke, Litvanije, Mađarske, Švedske, Grčke, Burkine Faso, Belgije i Srbije, koje je odabrao novi selektorski tim na čelu sa Nikitom Milivojevićem.

Za otvaranje 57. Bitefa najavljena je hvaljena predstava “Deca sunca” Maksima Gorkog, u režiji slovenačke rediteljke Mateje Koležnik i produkciji nemačkog teatra Šaušpilhaus Bohum. Nastao 1905. godine nakon radničkih demonstracija u Sankt Peterburgu, poznatih pod nazivom “Krvava nedelja”, komad “Deca sunca” prati članove porodice Protasov čiji dom, svojevrsna kula od slonovače, polako počinje da se urušava dok oko njih besni kolera. Rediteljka Mateja Koležnik smešta “Decu sunca” u kontekst svojevrsne revolucije 60-ih godina XX veka, gradeći precizne i detaljne portrete likova, u isto tako vrlo detaljnom, preciznom i hiperrealističnom prikazu scenskog prostora.

Prodaja ulaznica za 57. Bitef počela je 30. avgusta na matineu u Sprat baru, na kojem su se okupili Bitefovi dugogodišnji prijatelji, predstavnici medija, kao i ljubitelji dobre muzike koju je birao kolektiv Kišobran.

Bitef x Kišobran After Work Matinee, foto: Snežana Krstić

Počela je i promotivna onlajn prodaja ulaznica za 57. Bitef na festivalskom sajtu, uz popust od 20% koji traje do 10. septembra. Onlajn prodaja ulaznica potom će biti nastavljena uz popust od 10%, dok će po redovnim cenama ulaznice moći da se kupe od 11. septembra na blagajni Bitefa. Na blagajni Bitefa (na prvom spratu u MTS dvorani) biće moguće kupiti i komplet karata sa popustom od 30%.

Festival su podržali Sekretarijat za kulturu Beograda i Ministarstvo kulture Srbije, kao i Delegacija Evropske unije u Srbiji, Gete Institut, ambasade Nemačke i Grčke. Partner i prijatelj Bitefa je i kreativna agencija New Moment New Ideas Company, uz druge partnere. Bitefovom klubu prijatelja priključio se ove godine i program “Svaka limenka se računa”, kojom će posetioci biti ohrabreni da doprinesu zaštiti životne sredine, kako tokom trajanja 57. festivalskog izdanja, tako i tokom cele godine.

Festivalski sajt je festival.bitef.rs, a program se nalazi i u Kalendaru portala SEEcult.org.

*Naslovna fotografija: Sophie Garcia

08.04.2024 | 10:10