14.02.2017 | 23:46

Vidakove priče i kritike Ćirića

Vidakove priče i kritike Ćirića

Knjige “Ugljik na suncu” Ivana Vidaka i “Ne uzimaj me u usta – kritika zajedljivog uma” Saše Ćirića biće predstavljene 16. februara u Centru za kulturnu dekontaminaciju, uz učešće autora i urednika izdavačkih kuća Sandorf iz Zagreba i Književne radionice Rašić iz Beograda.

Ugljik na suncu” je knjiga priča Ivana Vidaka, koji je rođen u Somboru, ali od 1991. godine živi i radi u Zagrebu, gde je, u međuvremenu, diplomirao dramaturgiju na Akademiji dramske umjetnosti.

To mu je prva knjiga, a objavljena je 2017. u izdanju Književne radionice Rašić.

Književni kritičar Saša Ćirić predstaviće svoju knjigu “Ne uzimaj me u usta – kritika zajedljivog uma”, u izdanju Sandorfa, u kojoj navodi, između ostalog, da pisanje kritike u skučenim sredinama predstavlja neminovni iako nevoljeni asketski čin (retki su kritičari koji uživaju u fami glavoseka ili egzekutora), autodestruktivna delatnost koja sebe stavlja iznad razine prijateljstva i poslovnog interesa, dakle, delatnost osuđena na debakl. Debakl, koji, uzgred, može imati nekoliko lica i nijedno od njih nije prijatno za gledanje.

Etički najružnije, prema Ćiriću, jeste pretvaranje ili simulacija intelektualno poštene kritike iza koje stoji oportunistička kalkulacija ili nepotistički protekcionizam. Takođe, kritičar suočen sa realnim gubicima i naporima ravnim “uzaludnom ljubavnom trudu” (deljenja pravde koliko i deljenja packi), može jednostavno odustati od pisanja kritike i baviti se nečim drugim, srodnim ili manje srodnim poslom. A može i, ukoliko je emocionalno ili finansijski zavisan od pisanja kritike, odustati od tzv. negativne kritike i pisati, ne nužno i uvek panegirike, već neutralne i “objektivne” recenzije iz kojih je hirurški odstranjen vrednosni sud, zavaravajući se da ne čini ništa kukavički i nečasno, naprotiv, bivajući uveren da “prava” književna kritika (naučno podsticajna, a građanski pristojna i umesna) i ne može da ima drugačiju strukturu i pristup. Dakle, može postati licemer, eskapista ili činovnik-beležnik, tj. zemljomer K. (gde je “K” skraćeno od “kritičar”).

Ćirić je završio Filološki fakultet u Beogradu, grupu za srpsko-svetsku književnost, a radi na Radio Beogradu 2, gde prati postjugoslovenske i balkanske književnosti. Jedan je od urednika u Betonu, dodatku dnevnog lista Danas, a od 2009. piše kritike i za nedeljnik Novosti u Zagrebu.

Objavio je knjige kritika “Užici hermeneutike” (Zrenjanin, 2009) i “Ujed istorije” (Ulcinj, 2009) i knjigu drama “Tri radio drame” (Beograd, 2015).

Osim Vidaka i Ćirića, o njihovim knjigama govoriće u 19 sati u CZKD-u i urednik izdavačke kuće Sandorf Ivan Sršen i urednica Književne radionice Rašić iz Beograda Aleksandra Rašić.

21.06.2024 | 21:54